VEIKLOS SRITYS:

Skaitmeninių paslaugų aktas (SPA)

Skaitmeninės paslaugos – galimybės ir iššūkiai

Skaitmeninės paslaugos ir interneto platformos tapo neatsiejama mūsų kasdienio gyvenimo dalimi. Socialiniuose tinkluose bendraujame ir kuriame ryšius, internetu perkame prekes ar paslaugas, turime greitą, patogią tiesioginę prieigą prie didelio srauto informacijos, turinio ir pramogų bet kur ir bet kada. Tačiau kartu jos atneša ir didelių iššūkių. Neteisėta arba klaidinanti informacija, neapykantos kurstymas ar kitoks sąmoningas įtakos viešajai nuomonei darymas, nesaugių ar padirbtų produktų platinimas, neautorizuota reklama ar neskaidrios informacijos rekomendavimo sistemos skaitmeninėje erdvėje yra gana plačiai paplitusios.

SPA sieks užtikrinti saugią skaitmeninę aplinką

Skaitmeninių paslaugų aktas (SPA) visose Europos Sąjungos valstybėse narėse pilna apimti taikomas nuo 2024 m. vasario 17 d. SPA tikslas – harmonizuoti skaitmeninių (tarpininkavimo) paslaugų teikimo teisinę bazę, tuo užtikrinant šių paslaugų vartotojų teisių apsaugą. Naujosiomis taisyklėmis visoje Europoje siekiama didinti skaitmeninių paslaugų ir interneto  platformų skaidrumą, įgalinti teisines priemones ir mechanizmus neteisėtos ar žalingos veiklos ir dezinformacijos sklaidos šalinimui. SPA yra svarbus žingsnis link saugios, nuspėjamos ir patikimos aplinkos internete.

SPA taikomas tarpininkavimo paslaugoms

SPA taikomas visoms skaitmeninėms paslaugoms. Skaitmeninių paslaugų, dar vadinamų tarpininkavimo paslaugomis, vaidmuo perduodant, saugant ar platinant informaciją internete yra esminis.

Tarpininkavimo paslaugos priskirtinos informacinės visuomenės paslaugoms. Informacinės visuomenės paslaugų teikimą bei šių paslaugų teikėjų teises, pareigas bei atsakomybes Lietuvoje reglamentuoja Informacinės visuomenės paslaugų įstatymas.

Tarpininkavimo paslaugos, kurioms taikomas SPA, yra labai įvairios: pradedant interneto prieigos paslaugų teikėjais, domenų registratoriais, prieglobos ir debesų kompiuterijos paslaugomis, ir baigiant didelėmis prekyvietėmis internete, programėlių parduotuvėmis, socialinės žiniasklaidos ir turinio dalijimosi platformomis bei interneto paieškos sistemomis. Išsamesnį tarpininkavimo paslaugų aprašą galite rasti Paslaugų teikėjams.

Ne visi SPA įpareigojimai vienoda apimtimi taikomi visiems tarpininkavimo paslaugų teikėjams. Įpareigojimų apimtys priklauso nuo:

  • (tarpininkavimo paslaugos tipo;
  • įmonės dydžio.

Plačiau apie pakopinę SPA įpareigojimų sistemą galite rasti „Paslaugų teikėjams“.

Ką reglamentuoja SPA? 

SPA apibrėžia skaitmeninių paslaugų teikėjų atsakomybių ribas, skaidrumo ir informavimo pareigas, skundų ir ginčų sprendimo mechanizmus, pranešimų apie neteisėtą turinį teikimo tvarką. Prekyvietėms internete, siekiant užtikrinti saugų prekių internetu pirkimą, papildomai taikomos ir specialiosios prekiautojų patikrinimo prievolės.

Be šių aspektų SPA taip pat numato:

  • turinio moderavimo skaidrumo priemones (skaidrumo ataskaitų rengimas ir viešinimas);
  • kovos su neteisėtu turiniu, produktais ir paslaugomis interneto platformose taisykles;
  • būtinus reklamos ir rekomendavimo sistemų pateikimo vartotojams elementus;
  • sisteminių rizikos valdymo priemonių numatymą labai didelėms interneto platformoms bei paieškos sistemoms.

Informacija atnaujinta 2024-08-29