VEIKLOS SRITYS:

Paslaugų vartotojams

Pagrindinis SPA naudos gavėjas – skaitmeninių paslaugų vartotojas

Skaitmeninių paslaugų akto (SPA) tikslas – sukurti saugią, sąžiningą ir skaidrią aplinką internete. Siekiant apsaugoti paslaugų vartotojus ir jų teises, SPA tarpininkavimo paslaugų teikėjams numato eilę įpareigojimų.

Pagrindinis SPA uždavinys – sukurti teisinę bazę, leidžiančią lengviau ir greičiau šalinti neteisėtą turinį.

RRT yra pagrindinė SPA įgyvendinimo užtikrinimą Lietuvoje koordinuojanti institucija.

Paslaugų vartotojų teisės

Įgyvendinus SPA numatytus įpareigojimus tarpininkavimo paslaugų teikėjams, paslaugų vartotojai gali tikėtis:

  • naudojimosi paslauga nuostatos ir sąlygos → lengvai randamos, patogios ir suprantamos;
  • bendravimas su tarpininkavimo paslaugų teikėjais → tiesioginis, greitas ir patogus per gerai matomoje vietoje pateiktus šiam bendravimui skirtus kontaktinius centrus;
  • naudojimosi paslauga ribojimai → turinio šalinimas ar paskyros blokavimas aiškiai pagrįstas;
  • svetainių internete skaidrumas → informacija svetainėse pateikiama skaidriai, nesiekiant apgauti vartotojų sąmoningai pateikiant iškraipytą, netikslią informaciją, t.y. draudžiama naudoti vadinamuosius „tamsiuosius modelius“. Informacijos pasirinkimo variantai pateikiami neutraliai ir neužduodami pakartotinai. Nutraukti paslaugą taip pat paprasta, kaip ir pradėti ja naudotis;
  • pateikiamo turinio, produktų ar paslaugų rekomendacijų skaidrumas → turinys, produktai ar paslaugos rekomenduojami skaidriai. T.y. suprantamai paaiškinti svarbiausi rekomendacijų parametrai, algoritmai ir individualaus jų pritaikymo galimybės.

Kova su neteisėtu turiniu internete

Greitesnis neteisėto turinio šalinimas ir vartotojų teisių apsauga yra pagrindiniai SPA uždaviniai.

Neteisėtas turinys internete

SPA nepateikia neteisėto turinio internete apibrėžimo. „Neteisėtas turinys“ pagal SPA yra visa informacija, produktai ar paslaugos, kurios prieštarauja ES ir konkrečios šalies narės teisės aktams. Neteisėtu turiniu ar informacija laikomas bet koks su Lietuvos ar ES teise nesuderinamas turinys ir informacija.

Neteisėtu turiniu ES laikoma informacija, susijusi su

gyvūnų gerove:

  1. gyvūnų žalojimu
  2. neteisėta prekyba gyvūnais

duomenų apsaugos ir privatumo pažeidimais:

  1. biometrinių duomenų pažeidimais
  2. duomenų tvarkymo pagrindo nebuvimu
  3. teisės būti pamirštam pažeidimais
  4. duomenų klastojimu

nelegalia ar žalinga kalba:

  1. šmeižtu
  2. diskriminacija
  3. neapykantos kalba

intelektinės nuosavybės pažeidimais:

  1. autorių teisių pažeidimais
  2. dizaino savininkų teisių pažeidimais
  3. geografinių nuorodų pažeidimais
  4. patentų pažeidimais
  5. komercinės paslapties pažeidimais
  6. prekės ženklo pažeidimais

neigiamą poveikį viešajai diskusijai ar rinkimams sukeliančiais veiksniais:

  1. sąmoningu klaidinančios informacijos teikimu, siekiant pakeisti nuomonę
  2. šalies interesus pažeidžiančia užsienio šalių propaganda
  3. netyčiniu klaidingos informacijos teikimu

veiksmais be sutikimo:

  1. dalijimusi vaizdu be sutikimo
  2. išmaniosiomis vaizdo klastotėmis, vieno asmens atvaizdui suteikiant kito asmens bruožus be jo sutikimo

patyčiomis / bauginimu internete:

  1. persekiojimu

pornografiniu arba lytiniu turiniu:

  1. suaugusių lytinio pobūdžio turiniu
  2. vaizdais pagrįsta lytinio pobūdžio prievarta (išskyrus turinį, kuriame rodomi nepilnamečiai)

nepilnamečių apsauga:

  1. su nepilnamečiais siejamais amžiaus ribojimais
  2. lytinio pobūdžio prievarta prieš vaikus
  3. nepilnamečių lytinio pobūdžio sąvadavimu
  4. nesaugiais iššūkiais

pavojumi viešajam saugumui:

  1. nelegaliomis organizacijomis
  2. žalingo poveikio pavojumi aplinkai
  3. pavojumi visuomenės sveikatai
  4. teroristiniu turiniu

sukčiavimu ir / ar apgaule:

  1. netikromis paskyromis
  2. melagingais / netikrais sąrašais
  3. netikromis vartotojų / klientų apžvalgomis
  4. tapatybės arba paskyros vagystėmis
  5. duomenų vagystėmis
  6. piramidinės sukčiavimo schemomis

kenkimu sau / savęs žalojimu:

  1. turiniu, skatinančiu valgymo sutrikimus
  2. savęs sužalojimu
  3. savižudybėmis

interneto platformų paslaugų apimtimis:

  1. su amžiumi susijusiais ribojimais
  2. geografiniais ribojimais
  3. konkrečioje platformoje neleistinų prekių ar paslaugų siūlymu
  4. su kalba susijusiais ribojimais
  5. nuogumu

nesaugiais ir / arba nelegaliais produktais:

  1. nepakankama informacija apie prekiautojus
  2. uždraustomis / riboto naudojimo prekėmis ir paslaugomis
  3. nesaugiais / pavojingais žaislais

smurtu:

  1. organizuotu žalos vykdymu
  2. su lytimi susijusiu smurtu
  3. žmonių išnaudojimu
  4. prekyba žmonėmis
  5. smurto ir / ar neapykantos kurstymu
Kova su neteisėtu turiniu internete

Neteisėtą informaciją, produktus ar paslaugas internete pastebėję vartotojai turi kelias kovos su neteisėtu turiniu galimybes:

1. Apie neteisėtą turinį informuoti paslaugos teikėją

Visi prieglobos ar interneto platformų paslaugų teikėjai SPA yra įpareigojami sudaryti aiškiai matomą, patogią galimybę paslaugos vartotojams pranešti apie jų paslaugoje pastebėtą galimai neteisėtą turinį.

Paslaugų teikėjai SPA taip pat įpareigoti reaguoti į kiekvieną su galimai neteisėtu turiniu susijusį pranešimą ir, esant poreikiui, imtis veiksmų neteisėtą turinį pašalinti.

Svarbu: jei manote, kad internete pastebėjote bet kokią informaciją, keliančią įtarimų, kad buvo padaryta, daroma ar tikriausiai bus padaryta žmonių gyvybei ar saugumui grėsmę kelianti nusikalstama veika, turite nedelsiant informuoti Lietuvos policiją (el. paštu: [email protected]).

Apie veiksmus, kurių ėmėsi kovodamas su neteisėtu turiniu, ir jų pagrindimą platformos paslaugų teikėjas turi informuoti ir savo paslaugų gavėją, kurio informaciją pašalino, arba kurio paskyrą sustabdė ar panaikino.

Daugiau informacijos apie paslaugų teikėjo informavimą pastebėjus neteisėtą turinį rasite DUK žemiau.

2. Apskųsti sprendimą naudojantis paslaugų teikėjo vidaus skundų nagrinėjimo sistema

Jei nesutinkate su platformos paslaugų teikėjo atsakymu / sprendimu į Jūsų pateiktą pranešimą apie galimai neteisėtą turinį (pavyzdžiui, nuspręsta nešalinti turinio arba neblokuoti paskyros ir pan.), ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo sprendimo priėmimo platformos paslaugų teikėjo sprendimą galite apskųsti. Skundą galite pateikti per platformos paslaugų teikėjo vidaus skundų nagrinėjimo sistemą, kurią sukurti visus tarpininkavimo paslaugų teikėjus įpareigoja SPA.

Atsakymas į Jūsų skundą negali būti sugeneruotas automatiškai. Atsakyme turite rasti išsamią paslaugų teikėjo priimto sprendimo argumentaciją.

3. Galite pasinaudoti ginčo sprendimo galimybe neteisminėje ginčų sprendimo institucijoje

Jei nesutinkate su skundo nagrinėjimo rezultatais, naudojantis platformos vidaus skundų nagrinėjimo sistema galite pateikti skundą RRT sertifikuotai ginčų sprendimo institucijai. Interneto platformų paslaugų teikėjai apie tokią galimybę privalo jus informuoti ir ginčo sprendimo metu aktyviai bendradarbiauti su ginčų sprendimo institucija.

RRT sertifikuotų neteisminio ginčo sprendimo institucijų sąrašą galite rasti Neteisminis ginčų sprendimas.

4. Pateikti skundą skaitmeninių paslaugų koordinatoriui (SPK) – RRT

Jei tarpininkavimo paslaugų teikėjas nevykdo savo įsipareigojimų, pavyzdžiui, nėra sudaręs galimybės pranešti apie galimai neteisėtą turinį, neatsako į pateiktą pranešimą, nėra sudaręs galimybės pateiktą sprendimą apskųsti ir pan., kreipkitės į SPK el. paštu [email protected] arba registruokite SPA pažeidimą čia.

Atkreipiame dėmesį į tai, kad SPK neturi galimybės šalinti neteisėtą turinį, stabdyti ar blokuoti asmeninių paskyrų.


Dažnai užduodami klausimai (DUK)

Ar SPK šalina neteisėtą turinį?

Ne, SPK negali ištrinti ar blokuoti neteisėto turinio arba teikti nurodymus paslaugų teikėjams jį ištrinti ar blokuoti.

Ką daryti aptikus galimai neteisėtą turinį?

Pirmiausia, informuokite apie tai paslaugų teikėją, kurioje paslaugoje šį neteisėtą turinį aptikote. Visi prieglobos ir platformų internete paslaugų teikėjai SPA yra įpareigoti paslaugų vartotojams sudaryti aiškiai matomą, patogią galimybę pranešti apie neteisėtą turinį. Jei tokios galimybės paslaugų teikėjas nėra sudaręs, naudodami SPA pažeidimų registravimo nuorodą informuokite RRT.

Jei manote, kad internete pastebėjote bet kokią informaciją, keliančią įtarimų, kad buvo padaryta, daroma ar tikriausiai bus padaryta žmonių gyvybei ar saugumui grėsmę kelianti nusikalstama veika, turite nedelsiant informuoti Lietuvos policiją (el. paštu: [email protected]).

Kokią informaciją ir kokiu būdu pateikti, norint informuoti apie galimai neteisėtą turinį?

Pranešimą visais atvejais pateikite elektroniniu būdu. Pranešime apie aptiktą galimai neteisėtą turinį turėsite pateikti tokią informaciją:

  • pagrindimą, kodėl, jūsų nuomone, turinys yra neteisėtas;
  • nuorodą ir kitą svarbią informaciją apie tikslią vietą, kur galima rasti galimai neteisėtą turinį;
  • savo vardą, pavardę ir el. pašto adresą;
  • patvirtinimą, kad pranešimą teikiate vadovaudamasis gerais ketinimais.
Ko tikėtis paslaugų teikėjui nusiuntus pranešimą apie aptiktą galimai neteisėtą turinį?

Išsiuntę pranešimą apie pastebėtą galimai neteisėtą turinį turite gauti paslaugų teikėjo patvirtinimą, kad jūsų pranešimas yra gautas. Gavęs pranešimą paslaugų teikėjas turi nedelsdamas jį įvertinti ir, esant poreikiui, imtis priemonių dėl neteisėto turinio šalinimo. Apie priimtą sprendimą paslaugų teikėjas turi informuoti jus ir neteisėtą turinį įkėlusį savo paslaugos vartotoją.

Ką daryti, jei paslaugų teikėjas niekaip nereaguoja į mano pranešimą?

Tokiu atveju turite tris išeitis:

  1. paslaugų teikėjui pateikti skundą per vidaus skundų nagrinėjimo sistemą (nuoroda į ją turi būti matoma paslaugų teikėjo svetainėje);
  2. pranešti apie tai patikimam pranešėjui (jų sąrašą galite rasti Patikimi pranešėjai). Patikimų pranešėjų pranešimų nagrinėjimui paslaugų teikėjai turi teikti pirmenybę;
  3. pranešti skaitmeninių paslaugų koordinatoriui – RRT – per SPA pažeidimų registravimo nuorodą.
Ką daryti, jei nesutinku su paslaugų teikėjo sprendimu, atsakant į mano pranešimą?

Pateikite paslaugų teikėjui skundą per jo vidaus skundų nagrinėjimo sistemą.

Kokių priemonių paslaugų teikėjai gali imtis, kovodami su neteisėtu turiniu?

Gavę informacijos, kad jų paslaugų vartotojai, naudodamiesi paslauga platina neteisėtą turinį, paslaugų teikėjai gali:

  1. apriboti konkretaus turinio matomumą (pašalinti turinį arba blokuoti prieigą prie jo);
  2. apriboti arba sustabdyti mokėjimų paslaugų gavėjui galimybę;
  3. sustabdyti arba panaikinti paslaugų gavėjo paskyrą;
  4. sustabdyti arba panaikinti galimybę paslaugų gavėjui naudotis paslauga ir kt.
Ar galimai neteisėtą turinį platinančiam paslaugų gavėjui gali būti tiesiog apribotas naudojimasis paslauga?

Ne. Visais atvejais paslaugų gavėjui turi būti pateiktas aiškus, lengvai suprantamas paslaugų ribojimo paaiškinimas. Paaiškinime turi būti pateikiama informacija apie:

  1. numatyto taikyti apribojimo tipą;
  2. sprendimą lėmusius faktus ir aplinkybes;
  3. bet kokias automatizuotas procedūras, naudojamas identifikuojant turinį arba priimant sprendimą;
  4. nuoroda į sprendimo teisinį pagrindą arba
  5. nuoroda į pažeistas naudojimosi paslauga nuostatų ir sąlygų dalis.

Jei sprendimą priėmęs paslaugų teikėjas nepateikia jokio sprendimo motyvų pagrindimo, paslaugų gavėjas gali pateikti skundą skaitmeninių paslaugų koordinatoriui RRT.

Ką daryti, jei mano paskyra buvo sustabdyta, panaikinta arba apribota prieiga prie mano įkeltos informacijos?

Turite kreiptis į tarpininkavimo paslaugų teikėją per jo vidaus skundų nagrinėjimo sistemą. Tokią sistemą ir aiškiai matomą prieigą prie jos visi tarpininkavimo paslaugų teikėjai privalo sukurti.

Kodėl interneto platformoms reikia vidaus skundų nagrinėjimo sistemos?

Naudodamiesi platformos vidaus skundų nagrinėjimo sistema galite apskųsti platformos paslaugos teikėjo sprendimą dėl jūsų su neteisėtu turiniu susijusio pranešimo, t. y. jei nesutinkate su priemonėmis, kurių buvo imtasi prieš neteisėtą turinį, arba dėl tokio turinio taikomais apribojimais. Arba, naudodamiesi šia sistema, galite platformai pateikti skundą dėl kitų SPA įpareigojimų pažeidimų.

Kaip ši vidaus skundų nagrinėjimo sistema veikia?

Jei esate nepatenkintas platformos sprendimu reaguojant į jūsų pranešimą, apeliacinį skundą galite pateikti praėjus ne daugiau kaip 6 mėnesiams nuo sprendimo priėmimo. Internetu, patogiai ir nemokamai.

Paslaugų teikėjo atsakymas į skundą negali būti parengtas automatiškai; jame turi būti pateiktas išsamus sprendimo pagrindimas.

Ką daryti, jei, naudojantis vidaus skundų nagrinėjimo sistema, problema neišsprendžiama? Ar yra kitos galimybės ieškoti sprendimo?

Jei nesutinkate su vidaus skundų nagrinėjimo rezultatais, galite kreiptis į sertifikuotą ne teismo tvarka ginčus  nagrinėjančią  instituciją. Interneto platformos privalo informuoti paslaugų vartotojus apie tokią galimybę ir aktyviai bendradarbiauti su neteisminio ginčo sprendimo institucijomis (plačiau Neteisminis ginčų sprendimas).

Informacija atnaujinta 2024-09-19