
Nepriklausomų geležinkelių reguliuotojų grupė IRG-Rail paskelbė geležinkelių transporto rinkos stebėjimo ataskaitą už 2023 m.: krovinių vežėjams geležinkelių infrastruktūra Lietuvoje išlieka viena brangiausių Europoje.
Geležinkelių transporto rinkos stebėjimo ataskaitos duomenimis, geležinkelių tinklas Europoje 2023 m. keleiviams vežti buvo naudojamas 4 kartus intensyviau nei kroviniams. Geležinkelių tinklo naudojimo intensyvumas Europoje padidėjo nuo 52 iki 54 traukinių per parą vienam geležinkelio kelio km, tuo tarpu Lietuvoje šis rodiklis siekia 17 traukinių – tiek pat, kaip ir 2022 m.
2023 m. Europoje pervežtų krovinių kiekis pagal tonkilometrius (masės ir nuvažiuoto atstumo sandauga) sumažėjo 8 proc., Lietuvoje – 13 proc.
Bendras visų pervežtų keleivių nuvažiuotas atstumas Europoje padidėjo 12 proc., Lietuvoje – 7 proc.
Krovinių vežimo veiklos pajamos, tenkančios vienam neto tonkilometriui (krovinių masės ir krovinio vežimo atstumo sandauga), 2023 m., Europoje vidutiniškai padidėjo 5 proc., Lietuvoje – 13 proc.
„Krovinių vežėjų pajamų augimas rodo, kad gamintojams, prekių siuntėjams bei gavėjams tenka pagrindinis krūvis amortizuojant vežėjų diktuojamų kainų didėjimą. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo (AB „LTG Infra“) pajamos už minimalųjį prieigos paketą teikiant šias paslaugas krovinių vežėjams 2023 m. kilo 2 proc., todėl galima teigti, kad vežėjų pajamų didėjimas buvo sąlygotas ne infrastruktūros mokesčių didėjimo, o kitų sąnaudų ar pelno maržos pokyčio“, – teigia Agnė Čižienė, RRT Geležinkelių ir pašto reguliavimo grupės vyriausioji patarėja.
Naudojimasis Lietuvos viešąja geležinkelių infrastruktūra krovinių vežėjams išlieka vienas iš brangiausių Europoje: viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui Lietuvoje krovinių vežėjai mokėjo 18,38 Eur/km – tai didžiausia vežėjų mokėtina suma visoje Europoje; Europos šalių vidurkis tėra 2,83 Eur/km.
Skaičiuojant infrastruktūros mokesčių lygį vienam neto tonkilometriui, Lietuvą (1,41 ct/ neto tkm) lenkia tik Graikija, Airija ir Šiaurės Makedonija, smarkiai viršydamos Europos vidurkį (0,53 ct / neto tkm).
Vis dėlto Lietuva yra pigiausia šalis Europoje keleivių vežimo srityje: Lietuvos keleivių vežėjas mokėjo 0,45 Eur/km, kai Europos šalių vidurkis buvo 5,6 Eur/km.
Visa ataskaita skelbiama RRT svetainėje https://www.rrt.lt/gelezinkeliai/rinkos-stebesena/
Informacija atnaujinta 2025-04-09