Greitosios nuorodos
Universaliosios pašto paslaugos teikėjas
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 467, universaliosios pašto paslaugos teikėjas iki 2026 m. gruodžio 31 d. yra AB Lietuvos paštas.
Universaliosios pašto paslaugos teikėjo įpareigojimo tvarkos aprašas nustato universaliosios pašto paslaugos teikėjo įpareigojimo tvarką.
Lietuvos Respublikos teritorijoje universaliosios pašto paslaugos teikėjas privalo teikti šią universaliąją pašto paslaugą:
- surinkti, rūšiuoti, vežti ir pristatyti iki 2 kilogramų pašto siuntas;
- surinkti, rūšiuoti, vežti ir pristatyti iki 10 kilogramų pašto siuntinius;
- surinkti, rūšiuoti, vežti ir pristatyti registruotąsias ir įvertintąsias pašto siuntas;
- pristatyti iki 20 kilogramų pašto siuntinius, gautus iš kitų valstybių narių.
1, 2, 3 punktuose nurodyta universalioji pašto paslauga apima vidaus ir tarptautinę pašto paslaugą.
Jeigu universaliosios pašto paslaugos teikėjas pašto siuntas siunčia dideliais kiekiais ar yra susitaręs su siuntėju dėl šių pašto siuntų surinkimo vietos, pristatymo terminų ir kitų sąlygų, tokia jo teikiama pašto paslauga nelaikoma universaliąja pašto paslauga. Dideliu kiekiu laikoma, kai vienas siuntėjas vienu kartu universaliosios pašto paslaugos teikėjui pateikia siųsti 50 ir daugiau pašto siuntų.
Lietuvos Respublika yra Pasaulinės pašto sąjungos (PPS) narė. Universaliosios pašto paslaugos teikėjas AB Lietuvos paštas yra įpareigotasis operatorius, apie kurį Lietuvos Respublika yra pranešusi PPS. AB Lietuvos paštas savo veikloje privalo vadovautis PPS dokumentais:
Pasaulinė pašto konvencija ir baigiamasis protokolas
Pasaulinės pašto sąjungos bendrasis reglamentas
PPS Adis Abeba 2018 m. neeilinio kongreso sprendimai (anglų k.)
PPS Stambulo kongreso sprendimai (anglų k.)
Universaliosios pašto paslaugos konvencija (anglų k.)
Konvencijos pagrindu priimti reglamentai ir baigiamasis protokolas (anglų k.)
Universaliosios pašto paslaugos teikėjas privalo:
- visiems naudotojams vienodomis sąlygomis užtikrinti universaliosios pašto paslaugos nenutrūkstamą teikimą Lietuvos Respublikos teritorijoje laikantis susisiekimo ministro nustatytų universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimų, išskyrus kai yra paskelbiama valstybės lygio ekstremalioji situacija, nepaprastoji padėtis ar mobilizacija ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija nustato išskirtines universaliosios pašto paslaugos teikimo sąlygas;
- teikti ir pašto paslaugos teikimo vietose bei savo interneto svetainėje skelbti išsamią ir nuolat atnaujinamą informaciją naudotojams ir pašto paslaugos teikėjams apie universaliąją pašto paslaugą, galimybę ja naudotis, jos kainas ir kokybės reikalavimus arba Lietuvos standartus ir kitus leidinius;
- pagal susisiekimo ministro nustatytus universaliosios pašto paslaugos teikėjo pašto tinklo reikalavimus įrengti naudotojų poreikius atitinkantį pašto paslaugos teikimo vietų skaičių;
- vykdyti susisiekimo ministro nustatytus universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimus, kiekvienais metais organizuoti universaliosios pašto paslaugos kokybės patikrinimą, tokio patikrinimo rezultatus skelbti savo interneto svetainėje ir pateikti Ryšių reguliavimo tarnybai;
- pagal susisiekimo ministro tvirtinamas pašto mokos ženklų išleidimo, išėmimo iš apyvartos ir apskaitos taisykles išleisti į apyvartą ir išimti iš apyvartos pašto mokos ženklus;
- kompensuoti sekogramų, karo belaisvių ir internuotų asmenų korespondencijos siuntų siuntimo išlaidas;
- savo interneto svetainėje skelbti metinę ataskaitą apie suteiktą universaliąją pašto paslaugą, įskaitant išnagrinėtų skundų skaičių ir informaciją apie tai, kaip jie buvo išspręsti;
- taikyti susisiekimo ministro nustatytus privalomai taikomus Lietuvos standartus ir kitus leidinius, tarptautines ir Europos specifikacijas ir (ar) rekomendacijas, susijusias su pašto paslaugos teikimu.
- vykdyti kitus Pašto įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje nustatytus universaliosios pašto paslaugos teikimo reikalavimus.
Vadovaujantis Pašto įstatymu, universaliosios pašto paslaugos teikėjas AB Lietuvos paštas yra įpareigotas šalies teritorijoje teikti universaliąją pašto paslaugą ir privalo pagal Universaliosios pašto paslaugos teikimo reikalavimų aprašą įrengti pašto paslaugų teikimo vietų skaičių.
Universaliosios pašto paslaugos gali būti teikiamos stacionariosiose, nestacionariosiose, sutartosiose paslaugos teikimo vietose, per universaliosios pašto paslaugos teikėjo agentus, taip pat naudojant viešai naudoti skirtas pašto dėžutes.
Universaliosios pašto paslaugos teikimo reikalavimų apraše nustatyti šie reikalavimai:
- Universaliosios pašto paslaugos teikėjas privalo priskirti ne mažiau kaip 90 procentų teritorijų paslaugos teikimo vietoms ir informaciją apie teritorijas, priskirtas paslaugos teikimo vietoms, paskelbti savo interneto svetainėje.
- Kaimo gyvenamosiose vietovėse ir miestuose, kurie patenka į retai ir vidutiniškai tankiai apgyvendintas gyvenamąsias vietoves, turinčiuose ne mažiau kaip 3 tūkst. gyventojų, išskyrus kurorto statusą turinčias gyvenamąsias vietoves, atstumas nuo naudotojų gyvenamųjų ar buveinės vietų (adresų) iki stacionariosios ar nestacionariosios paslaugos teikimo vietos turi būti ne didesnis kaip 3 km tiesiausiu atstumu, universalioji pašto paslauga taip pat gali būti teikiama sutartojoje paslaugos teikimo vietoje.
- Kaimo gyvenamosiose vietovėse ir miestuose, kurie patenka į retai ir vidutiniškai tankiai apgyvendintas gyvenamąsias vietoves, turinčiuose mažiau kaip 3 tūkst. gyventojų, ir gyvenamosiose vietovėse, turinčiose kurorto statusą, turi būti ne mažiau negu viena stacionarioji arba nestacionarioji paslaugos teikimo vieta arba universalioji pašto paslauga teikiama sutartojoje paslaugos teikimo vietoje. Jeigu gyvenamojoje vietovėje nestacionarioji paslaugos teikimo vieta yra paštomatas, toje gyvenamojoje vietovėje universalioji pašto paslauga papildomai turi būti teikiama sutartojoje paslaugos teikimo vietoje.
Pašto tinklo charakteristikų vertinimo ataskaita 2024
Pašto tinklo charakteristikų vertinimo ataskaita 2023
Siekdamas, kad būtų užtikrinti naudotojų interesai ir skatinama veiksminga konkurencija, pašto paslaugos teikėjas, valdantis pašto tinklą, privalo aktyviai bendradarbiauti su kitu pašto paslaugos teikėju, kai šis kreipiasi norėdamas sudaryti sutartį dėl šio pašto tinklo, įskaitant pašto kodų sistemą, adresų duomenų bazę, abonentines pašto dėžutes, paštomatus, informaciją apie adreso pasikeitimą, peradresavimo ir grąžinimo siuntėjui paslaugas, naudojimo. Sutartis dėl pašto tinklo naudojimo turi būti sudaroma laikantis nediskriminacinių, proporcingų ir skaidrių sąlygų. Už naudojimąsi kito pašto paslaugos teikėjo pašto tinklu pašto paslaugos teikėjas moka sutarties dėl pašto tinklo naudojimo šalių sutartą užmokestį.
Universaliosios pašto paslaugos turi atitikti Universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimų apraše universaliosios pašto paslaugos teikėjui nustatytus reikalavimus.
Universaliosios pašto paslaugos teikėjas privalo visiems universaliosios pašto paslaugos naudotojams vienodomis sąlygomis užtikrinti universaliosios pašto paslaugos nenutrūkstamą teikimą visoje šalies teritorijoje kiekvieną darbo dieną ir ne mažiau kaip penkias darbo dienas per savaitę, laikydamasis kokybės reikalavimų, nustatytų atsižvelgiant į korespondencijos siuntimo nuo siuntėjo iki gavėjo terminą.
Universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimai (standartai) siunčiamoms korespondencijos siuntoms Lietuvoje ir tarp Europos Sąjungos valstybių turi atitikti šioje lentelėje nustatytus reikalavimus:
Lietuvoje | |
---|---|
Korespondencijos siuntimo nuo pradžios iki galo terminas | Kiekybinis kriterijus |
Kitą po korespondencijos išsiuntimo dieną | 85% pirmenybinių korespondencijos siuntų |
Trečią po korespondencijos išsiuntimo dieną | 97% pirmenybinių korespondencijos siuntų |
Antrą dieną po korespondencijos išsiuntimo | 85% nepirmenybinių korespondencijos siuntų |
Ketvirtą dieną po korespondencijos išsiuntimo | 97% nepirmenybinių korespondencijos siuntų |
Tarp Europos Sąjungos valstybių | |
Korespondencijos siuntimo nuo pradžios iki galo terminas | Kiekybinis kriterijus |
Trečią po korespondencijos išsiuntimo dieną | 85% pirmenybinių korespondencijos siuntų |
Penktą po korespondencijos išsiuntimo dieną | 97% pirmenybinių korespondencijos siuntų |
Universaliosios pašto paslaugos kokybės tyrimai
Vadovaudamasi Pašto įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 12 punktu, Ryšių reguliavimo tarnyba prižiūri, kaip universaliosios pašto paslaugos teikėjas organizuoja universaliosios pašto paslaugos kokybės patikrinimą ir vieną kartą per metus viešai skelbia šio patikrinimo rezultatus.
Universaliosios pašto paslaugos teikėjas privalo taikyti šiuos standartus:
LST EN 14012 „Pašto paslaugos. Paslaugų kokybė. Skundų tvarkybos principai“;
LST EN 13850+A1 „Pašto paslaugos. Paslaugų kokybė. Pavienių pirmenybinių siuntų suminės siuntimo trukmės nustatymas“.
Universaliosios pašto paslaugos teikėjas privalo tvarkyti apskaitą pagal Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytus pagrindinius sąnaudų apskaitos tvarkymo principus bei sąnaudų apskaitos sistemos reikalavimus, taip pat kitus su sąnaudų apskaita susijusius reikalavimus, tarp jų reikalavimą atlikti auditą.
Pagrindiniai sąnaudų apskaitos tvarkymo principai ir sąnaudų apskaitos sistemai keliami reikalavimai nustatyti Universaliosios pašto paslaugos teikėjo sąnaudų apskaitos taisyklėse.
Auditorių išvados dėl universaliosios pašto paslaugos teikėjo AB Lietuvos pašto sąnaudų apskaitos sistemos:
Informacija atnaujinta 2025-04-11