VEIKLOS SRITYS:

Kaip Lietuvos pašto paslaugos atrodo Europos kontekste

2025 vasario 21 d.

Europos pašto reguliuotojų grupės (angl. The European Regulators Group for Postal Services, ERGP) Vartotojų ir rinkos rodiklių darbo grupė paskelbė 2023 m. ataskaitą apie pašto paslaugų kokybę, vartotojų apsaugą ir skundų nagrinėjimą 32 Europos šalyse.

Aukšta Lietuvos viduje teikiamos universaliosios pašto paslaugos kokybė
Ataskaita atskleidė, kad Lietuva 2023 m. pasižymėjo aukštais rezultatais vertinant pirmenybinių (D+1) pavienių korespondencijos siuntų pristatymo šalies viduje laiką, pasiekdama 90 proc. (Europos vidurkis – 81 proc.), o D+3 segmente – 99 proc. rodiklius, taip aplenkdama daugelį kitų Europos šalių. Pašto siuntinių, priskiriamų universaliosios pašto paslaugos apimčiai, pristatymo Lietuvoje laikas D+4 siekė 99 proc., o tai yra tarp aukščiausių rezultatų Europoje. Iš kitos pusės, trumpi pristatymo terminai turi savo kainą. Jau ne pirmus metus Lietuvos paštas, teikdamas populiarumą prarandančią universaliąją pašto paslaugą, patiria nuostolius, kurie finansuojami iš valstybės biudžeto lėšų.

Skundų statistika: Lietuvos rodikliai geresni nei Europos vidurkis
2023 m. Lietuvos pašto gauti naudotojų skundai (tiek susiję su universaliąja pašto paslauga, tiek su jos teikiamomis komercinėmis pašto paslaugomis) sudarė apie 0,78 skundo 1 000-čiui gyventojų, o tai yra gerokai mažiau nei Europos šalių vidurkis (10,36 skundo). Pažymėtina, kad Lietuvos atveju šis rodiklis per metus sumažėjo, o Europos šalių vidurkis išaugo daugiau nei 3 skundais 1 000-čiui gyventojų. RRT itin aktyviai dalyvauja vartotojų apsaugos srityje, efektyviai nagrinėdama skundus ir informuodama vartotojus apie jų teises; tą gerai atskleidžia ir kitas skundų rodiklis – reguliuotojo gautų skundų skaičius 10 000-ių gyventojų 2023 m. Lietuvoje siekė 0,52 skundo ir, palyginti su kitomis Europos šalimis, buvo reitingo lentelės pirmojoje pusėje.

Iššūkių sritys: tarptautinės siuntos ir e. prekybos poveikis
Nors daugelis Europos šalių rodo gerus vidaus pašto paslaugų kokybės rodiklius, tarptautinių siuntų segmentas ženkliai atsilieka. Tam daugiausiai įtakos turi įvairūs logistikos trukdžiai bei skirtingai įgyvendinami universaliosios pašto paslaugos europiniai kokybės standartai. Atsižvelgiant į tai, šiais metais ERGP Vartotojų ir rinkos rodiklių darbo grupei numatyta parengti naują ataskaitą, skirtą tiek Europos Komisijai, tiek suinteresuotoms šalims, pateikiant realią situaciją, kaip skirtingos šalys mato kokybės standartų svarbą, kokie pagrindiniai iššūkiai kyla ir kaip ateityje būtų galima visa tai spręsti. Ši sritis yra itin aktuali, nes e-prekybos plėtra paskatino siuntų ir mažų paketų srautų augimą, kuris tapo pagrindiniu pašto rinkos varikliu. Lietuvoje, kaip ir daugelyje Europos šalių, didžiausias siuntų augimas fiksuojamas būtent tarptautinių siuntų segmente.

Ką tai reiškia?
ERGP Vartotojų ir rinkos rodiklių darbo grupės ataskaita atskleidžia, kad Lietuva yra tarp Europos lyderių šalies vidaus pašto paslaugų kokybės ir skundų nagrinėjimo srityse, tačiau tarptautinių siuntų srityje turi kur pasitempti ir tobulėti, siekiant atliepti ateityje naudotojų iš e. prekybos kylančius lūkesčius.

Su visa ERGP darbo grupės parengta ataskaita galima susipažinti čia.

Informacija atnaujinta 2025-02-21