Noras pakeisti mobiliojo ryšio operatorių nepasibaigus sutartyje nustatytam minimaliam naudojimosi paslaugomis terminui, klausimai dėl užmokesčių už paslaugas ar nusivylimas dėl sugadintos ar dingusios pašto siuntos yra dažniausiai pasitaikančios priežastys, dėl kurių Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) teisininkams tenka spręsti vartojimo ginčus. Daugiau nei pusė tokių ginčų pernai buvo išspręsta taikiai. RRT pataria vartotojams, kaip dalies ginčų būtų galima iš viso išvengti.
„Vartotojai dažnai yra įsitikinę, kad jų teisė nutraukti elektroninių ryšių paslaugų teikimo sutartį yra absoliuti, net ir tuo atveju, kai sutartis sudaryta nustačius minimalų naudojimosi paslaugomis terminą. Taigi, vartotojų nuomone, operatorius neturi teisės taikyti sutartyje numatytų netesybų dėl sutarties nutraukimo nesibaigus šiam terminui. Kitaip tariant, nusprendę nutraukti sutartį nepasibaigus sutartam terminui vartotojai nenori prisiimti įsipareigojimo“, – sako Lina Rainienė, RRT Teisės ir vartotojų teisių apsaugos grupės vadovė.
Ką privalo žinoti vartotojai: jei sutartis nutraukiama dėl operatoriaus kaltės, vartotojas turi teisę nutraukti sutartį be netesybų, t.y. nemokėti operatoriui už anksčiau nustatyto naudojimosi paslaugomis termino pabaigos nutrauktą sutartį. Visgi, jeigu sutartis nutraukiama vartotojo iniciatyva nesant operatoriaus kaltės, vartotojas turi sumokėti sutartyje sutartas netesybas. Pavyzdžiui, jeigu jūs esate sudarę 24 mėn. sutartį su operatoriumi, kurioje kas mėnesį gaunate tam tikras nuolaidas mėnesiniam užmokesčiui už paslaugas, įrangai ir pan., norėdami nutraukti sutartį anksčiau sutarto laiko turėsite atlyginti suteiktas nuolaidas.
„Žinoma, jeigu nėra kitaip numatyta sutartyje. Dėl to labai svarbu ją perskaityti prieš pasirašant“, – primena L. Rainienė.
Pasak L. Rainienės, net 57 proc. visų 2022 m. vartojimo ginčų buvo išspręsta taikiai – rastas kompromisas arba paslaugos teikėjas sutiko su vartotojo reikalavimu.
Dingusios ar apgadintos pašto siuntos
Pašto srityje vartojimo ginčai dažniausiai kyla dėl žalos atlyginimo praradus ar apgadinus vartotojo siųstą pašto siuntą.
„Iki RRT atkeliauja tik tie skundai, kurių vartotojams nepavyksta taikiai išsiaiškinti su paslaugos teikėju“, – pabrėžia L. Rainienė ir pataria, kaip elgtis: „Svarbiausia gavus siuntą ar radus paštomate – įvertinti jos būklę. Jei matote, kad siunta sugadinta ar apgadinta turite operatyviai teikti skundą, o pačią siuntą nufotografuoti – kad matytųsi jos būklė.“
Jos teigimu, pašto paslaugos naudotojai dažnai netinkamai įpakuoja siuntas, dėl to, jei siunta ir atkeliauja sugadinta, RRT negali įpareigoti paslaugos teikėjo atlyginti žalą.
Atsiimdamas siuntą iš kurjerio, žmogus gali atsisakyti priimti siuntą ir nepasirašyti. Jeigu vis tik pasirašo ir taip priėmimo faktą patvirtina, būtina raštu pareikšti aiškias pastabas dėl esamų siuntos pakuotės pažeidimų. Kitu atveju, jei bus patvirtinta, kad pašto siunta yra gauta, ir pastabų nebus pateikta, tai reiškia, kad pašto paslauga buvo suteikta tinkamai.
RRT pernai išnagrinėjo 44 prašymus nagrinėti vartojimo ginčą dėl viešųjų elektroninių ryšių paslaugų ir pašto paslaugos teikimo. Ginčų nagrinėjimo statistiką rasite čia.
Informacija atnaujinta 2023-03-21